Fiiliksiä tekemisistä

Kun vette tuli haliin, oli todella hienoa päästä mukaan projektiin. Pääsi tekemään oikeeta autoa. Hionta hommiin siis. Paperi hionta tukeen ja eikun hinkkaan. Ensimmäisenä hioin perää, varsinkin paikkoja joihin kone ei mahtunu. Kyllä aluksi meinas paikat olla jumissa ja PIKKASEN KÄDET KUTISTA :)

Jossain vaiheessa olin mukana tekemässä myös uutta takahelmaa, koska vanha oli hajalla. Joten vanhasta helmasta otettiin muotti ja siihen kuidutettiin sitten uusi taka helma. Oppi tekemään muotinkin lasikuidusta, ja muuta muotin teossa tarvittavaa tietoa. Aikasemmin olinkin jo lasikuidulla leikkiny oman projektin yhteydessä.
Kun taka helma oli valmis pääsin taas vettee hiomaan

JEE, koht taas kutisee. Mitä enemmän hionta eteni sitä pahemmalta alkoi näyttää, reikää, huonoa paikaa ja lohkeamia löytyy sitä tahtia mitä maalit saa pois :( Kaikki tarvii vaan korjata. Vanhat paikat ja kitit pois ja uutta lasikuitu mattoa päälle tai kaks komponentti liimaa. Ovien sisä osat oli mielen kiintosta hioa, paperia ja peukku jos niilläkään mahtui hiomaan. pv jälkeen jos oli sormien päät hanskoista puhki oli tarpeeksi hiottu :)

Hiontaa tuntuu olevan joka pv vaan lisää. Onneks enää ei oo kun loput! Keulaa hioessa kittiä löytyy enemmän kun kuitua, keulan muodot joutuu tekemään siis kokonaan uusiks. Kaikkea kittiä ei voi ottaa pois kun muodot katoisi ihan kokonaan. Suurin osa pois ja kuitua päälle, ja paljon. Hiukan alkaa usko hiipua. No, eiköhän kohta saada maaliakin jo pintaan. Loppuis toi käsien kutina!

Dodii, viimeinkin vietiin vette maalaamoon.  Suojausten tekeminen oli varsin hauskaa, teipit aina kivoi ja joka paikassa kiinni ja solmussa :) Jotkut paikat oli ikäviä suojata, esim ilma-aukot kyljissä ja pakoputkien taustat ja keulan aukot. Kyllä niistäkin selvisi. Sitten vaan viimesenä pölyt putsattiin.

Maalaus päivä! Jee, ensimmäistä kertaa luvassa isompaa pintaa maalattavana. Auton uunituksen aikana hartsi on lasittunu joten ne paikat karhennetaan viellä. Myös joissain kohdissa suojaukset oli irronnut, mutta ne sai nopeasti korjattua. Maalina käytettiin niukkaliuotteista epoksieristepohjamaalia. Estää aineiden nousemisen kuidusta.
Maalaaminen oli mukavaa ja onnistuikin hyvin, vaikka kerran ruisku menikin tukkoon.

Uusi kerros maalia päälle. Hyvää harjoittelua luvassa ja korkkarilla maalaus käy nopeasti. Ennen seuraavan kerroksen maalausta huomasimme että maali oli alkanut paikka paikoin kuplimaan, jokin ei siis toiminut. Mutta muuten maalaaminen oli mukavaa.

Kun vette oltiin työnnetty halliin, aloitimme uudelleen suojaamisen. Sen jälkeen päästäisiin kittailemaan ja hiomaan. Suojat eivät maalarin teipillä pitäneet, joten tartuntapinnoille laitettii jesaria jotta pysyisi paremmin kiinni. Kohdat joissa maali oli kuplinut hiottiin auki ja ne paikat maalattiin uudestaan.  Tällä kertaa maali pysyi.

Kittatessa lasikuitu kittiä palaa. Perässä toisen puolen kitattua, hion toista puolta ja jne. Näin työt eivät katkea ja koko ajan edetään. Rekisteri kilven kohdalla jokseenkin nakerti, kun se ei ollut helpoin paikka tehdä, mutta tuli tehtyä. Sitten ilmenee, että kilven paikalle tulee kromi kehys, joka peittää kitatut paikat! Hieno homma, ei turhaa työtä, vaan harjoittelua! Taka puskurit eivät kokeiltaessa sopineet paikoilleen ollenkaan, kauheat raot jäisivät, vaikka kten kääntäisi. Tarvii suunnitella siis miten saadaan sopimaan.

Koko keula kitataan kauttaaltaan, kuidun säikeiden peittämiseksi ja oikasemiseksi. Kittiä kuluu, koska muodot miten sattuu, jos niitä edes enään jäljellä. Onneksi edes etu puskuri istui hyvin paikallee. Kuskin lokarissa hieno monttu kaare kohdalla, ja apukuskin puoli täysin uudestaan tehtävä. perästä puhumatta. Tietenkin ympäri autoa pikku paikkoja tehtävä myös. Hommaa siis riittää, onneksi "enää jäljellä loput"

Hienoa että koululle tulee luoentojen yms, pitäjiä välillä. Tosin ei ihan mennyt putkeen, että teollisen maalauksen opiskelijat saivat luennon vesi eristyksestä :) Noh, tuli opittua sitäkin sit hiukan. Kerkesi onneksi viellä vetteä tekeen hetken ennen hiihtoloman alkua. Kyllä se vette muotonsa alkaa saamaan. Hyvältä näyttää, hymyssä suin siis voi lähteä lomalle.

Hiihtoloma vietetty ja koulun arki jatkuu. Kuluneen viikon aikana oppi ja tapahtu paljon. Opiskeltiin muovikorjausta, opettaja teki työtä ja opiskelijat katselivat tehden muistiin panoja. Omasta mielestä toiseksi paras tapa, itse tekemisen jälkeen :)
Kun Vette perän kasaamisen jälkeen laskettiin nosturilta alas, eivät ovet tietenkään enään oikein istuneet. Vettee tuli hiottua ja kitattu aina kun kerkesi.  
Tehtyä tuli myös asiakastyö, haulikon osien lakkaus. Siinä oppi paljon myös.

Koulussa oli jonkun sortin kuvaukset. Aina se kamera oli jossain kuvaamassa, yrittää siinä sit tehä töitä ja näyttää hyvältä ;) Sit oli haastattelu kuvaus, opettaja kyseli ja niihin vastattiin niinkun parhaaksi nähtiin. Oma opetus suunnitelma painottuu yritystoimintaan ja erikoismaalaukseen. Itseä kiinostaa erityisesti korien muokkaukset yms "tuning" joten lasikuitu työt tarvii oppia :) Jos sitä joskus pääsis oikeasti rakentelemaan erilaisia projekteja. Jonkun alaisena tai sit omassa puljussa.

Vetteä on tullut maalattua nyt enemmänkin, parit kerrokset pohjamaalia ja hiontamaalia koriin, ja tuli tossa nokkapelti ja ovetkin maalattua myös. Melkein uskaltais jo sanoa et alkaa onnistumaankin :) Tosin ovi meni PÄIN MÄNTYÄ! Kannattaa tehdä huolella pölyn ja lian poisto :) Noh, tulipahan sekin opittua. Luokkakaverin Toni.F opetusta ei parane myöskään unohtaa "älä astu letkun päälle kun maalaat" XD Viime päivät ovat hiukan venyneet mutta myös vette on edistynyt hyvin. Se on hyvä :)

Ja aiempia tapahtumia muistellessa: koululla kävi rauhan turvaaja kertomassa millaista hommaa se on. Kuuntelin kyllä mielelläni, oli mukavaa kuulla millasta maalimalla on. Parhaiten jäi mieleen ettei kamelihämähäkin päälle kannata sylkäistä. Vetävät herneet nenää herkästi :) Sitten opettaja piti muovikorjaus opetuksen. Hyvä opetus tapa, opettaja tekee ja kertoo tehdessään millä, mitä, miksi tekee.

Vette edisty tällä viikolla huimaa vauhtia. Koko auto saatiin maaliin ja eka lakkakin pintaan. Mieli kyllä koheni kummasti kun pääsi maalaamaan ja näki miten vette "herää henkiin". Mokiakin tuli, pölyn poistossa tuli viivoja ja roskia tuli. Eiköhän ne saada korjattua, välihionnalla ja paikkailulla ennen viimestä lakkaa. :) Sitten erityisen tarkkana ja virheistä oppineena. Kyllä hieno tulee.

Jari näytti mitenkä näyttely tason lakkaus tehdään. Tarkkana saa kyllä olla ettei roskia tule ja pinnasta saa tasaisen sileän ilman valumia. Harjottelemalla ja kokemuksen kautta oppi tulee parhaiten. Valkoisten haalarien saanti oli myös vk koho kohta.

Viimenen veten lakkaus oli omasta mielestä täys floppi :( Roskaa oli enemmän kuin sallitaan. Vaikkakin pinta oli kauttaaltaan melko hyvä. Itse onnistuin tekemään pienen valuman mutta sen sai helposti hiottua. Tosin bensa luukun lakkaus meni kyllä uusiksi, sen verran nätti sunami iski XD. Nitrolla lakka pois ja opettajan seurana katsomaan mitenkä työ tehdään onnistuneesti.

Veten kanssa ollu sopivasti kiirettä, päivät vähän venyneet. Joskus enemmän tai vähemmän :D Esim. yks päivä veny 8-23 ja autoa tultiin hakemaan vaikka viellä kasattiin. Mutta saatiin kuin saatiinkin auto siihen kuntoon, että kehtaa näytille viedä. Vkl menee american car show:ssa koulun osastolla. TERVETULOA KATSOMAAN :D

Näyttely meni hienosti ja hauskaa oli. Varsinkin ilta päivien kotiin paluu reissut tuppasivat olemaan hiukan levottomia :) Messu yleisö tuntui pitävän vetestä ja positiivista palautetta tuli. Kyllä se hienolta siellä näyttikin. Viimesenä päivänä sitä katsellessa melkein tuli haikea olo kun tajusi homman olevan tehty ja veten jatkavan matkaansa.

Blogittaminen on mielestäni ollut ihan ok tapa oppia, vaihtelua ja oppii tässä vähän konettakin käyttään :) Koulussa on jotain laitteita käytettävissä, mutta itse olen ihan hyvin tullut toimeen kännykän kameran, ja koti koneen kanssa joten en niitä ole tarvinnut. Mikään niistä ei ainakaan kuulemani mukaan ole mennyt hajalle :) Aina ei koneella jaksa tehdä näitä juttuja, mutta sit kun tekee menee äkkiä tunti, kaks tai useampi. Koulun haalari systeemi toimii hyvin. Hienoa saada valkoset haalarit, kuka nyt ylennyksestä ei pitäisi :D