Oma "fisu" rojekti

Aina autot ja niiden rakentelu yms mieles, tuli tollanen v.90 mk3 fiesta hankittua omaksi rojektiksi jouluna -09. Suunnitelmana rakennella aina kun, talous ja aika myöden antaa.
Visio oli tehdä race henkinen kori.

Ensin alotettiin ruoste työt, ja niitä riitti. Itse en hitsausta ole oikeastaan kokeillu sen enempää mitä nyt pakoputkea joskus sähläsin. Huonolla menestyksellä :) Onneksi kummisetä ja myöhemmin äiten miesystävä ovat sen homman hoitaneet fisun suhteen.

Ensin vein fisun kummisedän työpaikalle jossa hommat alotettiin. Purin puskurit, sisälokarit ja sisustan jotta työt päästiin aloittaan. Heti kättelyssä selvisi että, molemmat helmat, ja etupelti helpompi uusia kokonaan kuin paikata. Etu jalkatilat oli aivan mädät, joten ne tehtiin kokonaan uusiksi pellistä. Itse autoin ruosteiden putsauksessa, mutta hitsaamisen jätin suosiolla kummisedälle. Samalla kun, uusia peltejä hitsattiin suunnittelin itse fiestan puskureihin kaverilta saamia peugeot 205:n puskurin jatkeita ja muutenkin mitä ulko näöllisesti tehtäisiin.



Olihan tuota ruostetta jonkin verran :) Helmat olivat "pyhällä hengellä kiinni" Kunnon polkasulla kuski ja apukuski olisivat varmaan saaneet jalat pohjasta läpi :)

Kummisedällä oli omia töitä niin paljon ettei kerennyt ihan sitä tahtia autoa laittaan kuin olisin toivonut. En siis päässyt autoa tekemään aina vaikka halua ja aikaa olisi ollut. Ei auttanut kuin siirtää puskurit mummon tallille jossa pääsisin töitä jatkamaan. Samalla metsästin paikkaa missä itse autoa saisi eteenpäin.

Puskurin jatkeet kiinitettyinä fiestan omiin puskureihin. Jostain syystä en itse tykännyt viellä.


Etu puskurista suurensin aukkoja jotta miellyttäisi itseä. Taka puskurista peitin vanhan pakopuken reijän, koska se tulee toiselta puolelta. Laminoin lasikuitu maton puskurien ja jatkeiden yli, jolloin niistä tuli yhtenäiset. Kivaa hommaa, varsinkin kun en ollut koskaan aiemmin käyttäny. Joskus lukenu vahingossa.

Äiten miesystävä lupautui auttamaan fisun pelti töissä yms, omalla työpaikalla, ei muuta kuin auto sinne, jotta projekti etenisi taas. Siellä fisu sai suurimmat muodon muutokset. Tilasin starletin kaarilevikkeet, vaikka niiden sopivuudesta ei ollut mitään tietoa. Ajatuksena vaan että, kyllä ne siihen saadaan modattua :) Tuli myös tilattua astran helmalevikkeet ja evon skuuppi. Samalla metodilla.

Vanhat kaaret sai rälläkältä kyytiä jotta pyörän kotelot oikeasti suurenisivat ja pullistukset olisivat hyödylliset, eivätkä feikit.


Leveni se hiukan kun tarkkaan katsoo :)


Helmoihin hitsattiin pellistä viellä hiukan pullistusta ennen helmalevikkeiden kiinnitystä, jotta ne saatiin ulommas. Nokkapeltiin rälläköitiin reikä johon skuuppi sovitettiin. Myös pakoputki tehtiin uudestaan suuremmaksi heti pakosarjalta perään. Tekniikan vaihto mielessä.


Valojen päälle tehtiin luomet myös pellistä. Listat ja merkit poistetaan kokonaan.
 Helmoja tarvitsee viellä kääntää tai pullistaa, jotta tulevat enemmän ulos. Ei viellä miellytä :( Koko autoa varmaan tarvitsee viellä madaltaa, vaikka helmat ja puskurin jatkeet onkin laskennut autoa jo paljon. Ellei sitten jossain vaiheessa uusiutuva rengas sarja tuo autoa alemmaksi. Varmaa on, että niiden pitää tuoda renkaiden reuna lähemmäksi kaaria :)

Takakonttiin takavalojen päälle tulee viellä evo tyylinen spoileri kunhan saan valmiiksi. Primerasta otetusta pitäisi jotain luoda.
Pyörän kaarien muoto jatkuu puskuriin saakka

Sisustan päivitys alkoi kun talvi pysäytti kori työt :( Kylmässä tallissa ei oikein kitata voi :)
Ei noi harmaat jakkarat näyttänyt hyviltä. Varaa ostaa uutta sisustaa ei ollut joten...



Kellarista sattui löytymään jotain oransia kangasta ja eno myi nahkaa. Ei muuta kuin ompelemaan! Penkeistä pehmysteet irti. Leikkasin ja ompelin kankaat oikeaan muotoon ja kiinnitin ne vanhojen kankaiden päälle.


Itse tykkään uudesta värityksestä enemmän kuin vanhasta. Enään tarvitsisi laittaa penkit kokoon. Sitten pääsee käsiksi loppuun sisustaan :) Ovi pahvit ovat harmaat joten ne maalataan myös mustaksi.

Eikä sit maalatakkaan, koko kojetaulu on harmaa joten, jos haluaisi koko sisustan mustaksi tarvitsisi sekin maalata. :( En jaksa repiä lasia, rattia yms irti. Tarvii tehdä kompromissi ja koittaa pieniä osia maalata mustaksi tai verhoilla tuolla oranssilla kankaalla. Sillä varmaan sais hiukan piristystä koko harmaaseen sisustaan.

Verhoilin ovipahveihin oranssia kangasta hiukan vanhojen harmaiden päälle. Muutos oli ihan positiivinen. Viellä kun pikkasen mustaa kahvoihin yms pientä, alkaa muutos olemaan valmis.



Penkit tuli koottua, ekan penkin jälkeen toinen menikin jo nopeammin. Tosin asiaa helpotti myös sekin, että kaveri auttoi toisen kokoamisessa :) Huono puoli oli ,että penkit koottiin eri aikaan ja erillään. Selkä nojan nahkareunat eivät ihan ole samalla korkeudella molemmissa :( Tarvii hiukan siirtää.



Eivät täydelliset, mutta en kyllä verhoilija ammatiltani olekkaan!! :) Koko hommasta opin kyllä paljon. Seuraavaa projektia tehdessä osaa sitten tehdä vähän paremmin ;)

Sisustan kasaaminen tuli ajan kohtaiseksi kun penkit ja pahvit olivat valmiit. Lattia kangas meinasi olla hankala yksin laittaa. Oli ollut kolmin kerroin tallin perällä edellis joulusta, sinä aikana oli jämähtänyt myös siihen asentoon. Hieno pitää jalalla toista päätä paikallaan ja toiseen päähän laittaa penkkiä XD

Koko harmaa sisusta piristyi kummasti :)



Kaveri Flippas yhdet 15" peltivanteet, Tarkotus olis kokeilla jos ne sopis fisuu, ainakin huulta tarpeeksi :)
Sopi! mutta loppujen lopuksi eivät kuitenkaan :( harmi!

Puskurit olivat eri paikassa kuin auto koko talven. Lämpösessä tallissa pystyin niitä hiukan tekeenkin. Mutta nytten kelit lämpeni ja totesin että, puskimet autolle ja työt jatkuu :) Niin se yks vkl meni rattoisasti ähertäessä.


Puskurien päitä ei pystyny tekemään valmiiksi ennen kuin olivat autossa kiinni. Nytten niiden ollessa paikoillaan pystyi muodot tekemään loppuun.







Kun olin koria työstäny niin heitin ruosteenestomaalia pintaan ja pesasin auton. Kyl kai tost joskus valmiin saa.

Talliin ajettua tsuumailin keulaa ja totesin sen olevan aivan liian pyöreä sivusta katsottuna. Myös pyörän kaaria tarvitsee muokata hiukan, jotta tulee siistit linjat helmaan saakka.



Jotta saisin keulan paremmaksi päätin tehdä kulmiin jonkinlaiset splitterit jotka tuovat alareunaa ulommaksi. mutta mistä muodot? URETAANIA! siitä helppo veistellä muodot, sit lasikuitua ja valmista tulee.



Tuollaiseen vaiheeseen se jäi kun aika loppui kesken :( Myös spoilerin kehittely alkoi. Seuraavaksi veisteleen ja lasikuiduttaan. Sais pohjat kuntoon ja maalin päälle, sit leimalle ja kesä pirssi olis ajo valmis :)
Fisua olen rakentanut koko ajan sellaiseksi josta itse tykkään, ja pienellä rahalla. Koulutusta en fisussa tehtyihin töihin ollut saanut kun aloin tekemään. Kaikki ollaan kylmästi kokeilemalla ja harjoittelemalla tehty tai sitten jonkun viisaamman opastuksella :) Paljon on varmasti mennyt vikaan, mutta tekemällä oppii. Itse tykkää ja haluan tehdä omin käsin, ja oppia siinä tehdessä.